Missä hoidat asiasi ?

Nykyisenä digiaikana monien arkipäiväisten asioiden hoitaminen on siirtynyt internetissä tehtäväksi. Kaikilla ei kuitenkaan ole kotonaan nettiyhteyttä saati osaamista tietokoneen tai älypuhelimen käyttöön. Digiosaamisen välttämättömyyttä ja sen syrjäyttävää vaikutusta on kritisoitu viime aikoina monessakin mediassa.

Syrjäytyykö ihminen ilman digiosaamista ?

”VOIKO ihminen syrjäytyä sen takia, ettei osaa käyttää digitaalisia palveluita?
Kyllä voi, vastaa taloussosiologian professori Pekka Räsänen.
Digitaidot ovat hänen mielestään nykyään yhtä oleellinen asia kuin lukutaito tai muu yleissivistys.
Kyseessä on hänestä paljon monimutkaisempi asia kuin se, että ihminen ei osaa käyttää nettiä tai ladata sovelluksia kännykkään.”
HS 16.6.2018

Missä ovat nykyiset pankkikonttorit ?

Konkreettinen esimerkki edellisestä on pankkipalvelujen siirtyminen asteittain lähes kokonaan verkkoon. Harvalla pankilla on enää konttoreita, joista voisi nostaa käteistä rahaa tai käydä maksamassa laskuja. Puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet ja pankissa käydään enää vain lainaneuvottelujen tai asuntokauppojen vuoksi.

Kuka hoitaa talousasiasi ?

Onneksi monella iäkkäällä on tukihenkilö tai sukulainen, joka voi hoitaa hänen puolestaan raha-asiat. Mahdollisen muistisairauden varalta voi etukäteen varautua teettämällä edunvalvontavaltuutuksen, jota ei ikinä tarvitse ottaa käyttöön, jos sille ei tule tarvetta. Valtuutus on mahdollista laatia vielä muistisairauden ollessa lievässä vaiheessa.

Apua sähköiseen asiointiin tai käynti paikan päällä

Lainajalat voi tarvittaessa auttaa sähköisten hakemusten teossa tai lähteä mukaan tueksi esimerkiksi Kelaan hoitamaan asioita kasvotusten virkailijan kanssa. Vuosien varrella tutuksi ovat tulleet veteraaniavustusten hakeminen samoin kuin eläkkeensaajan hoitotukihakemusten täyttäminen. Onneksi esimerkiksi Järvenpäässä on edelleen Kelan toimisto, missä kokemukseni mukaan on ystävällinen ja asiantunteva palvelu.

Digiosaamiseen on tarjolla myös apua – tietysti verkossa

Autan mielelläni perusdigiasioiden kanssa, mutta en todellakaan ole mikään nörtti tai edes lähellä sitä. Mutta osaan neuvoa sosiaalisen median ja esimerkiksi verkkopankkisovellusten käytössä. Tai voimme yhdessä katsoa minkälaisia helposti käytettäviä laitteita Ikäteknologiakeskus tarjoaa iäkkäiden käyttöön. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse mielestäni  olla kiinnostuneita internetin käytöstä, sillä vanhoillakin tiedonhakukonsteilla ja iän tuomalla kokemuksella ratkaisee monta arkipäivän pulmaa.

Digiajan hyödyt ikäihmiselle

Mutta on digiajasta paljon hyötyäkin niille ihmisille, jotka pystyvät ja haluavat hyödyntää tietotekniikkaa. Sosiaalisia suhteita voi ylläpitää kauempana tai ulkomailla asuviin sukulaisiin ja ystäviin skypen tai what´s up -sovelluksen avulla. Edellä mainitut pankkiasiat, hakemukset ja reseptien uusimiset on mahdollista tehdä verkossa. Itselläni oli 87-vuotiaana pois nukkunut asiakas, joka piti yhteyttä sukuunsa facebookin kautta ja maksoi pitkään laskunsa verkkopankissa, kunnes aloin avustamaan häntä molemmissa asioissa.
Toisaalta kasvokkain tapaaminen, leppoisan ajan viettäminen yhdessä luonnossa tai kulttuurielämysten parissa on kuitenkin vielä virkistävämpää ja siinä asiassa olen myös mielelläni tukena. Tapaamisiin joko livenä tai verkossa 🙂

 

Päivi Kantola, Lainajalat Oy, logo

Lainajalkojen uutiskirje

Ajoittaisia kuulumisia ja tiedotteita Lainajalkojen toiminnasta.

Kiitos liittymisestä uutiskirjeen saajaksi!